Csoportos iskola-előkészítés tematikája
Deákné B. Katalin gyermekfejlesztési tanácsadó módszere, amely egy gondosan felépített ütemterv a nagycsoportos óvodások iskola-előkészítéséhez. A csoportos iskola-előkészítés ezen tematikája kifejezetten az iskolában szükséges kompetenciák erősítésére koncentrál.
A 16 foglalkozás mindegyike 8 féle tevékenységjavaslatot ad, amelyek között található anyag a matematikához, az írás-előkészítéshez, az olvasás alapjainak megteremtéséhez, a gondolkodás aktivizálásához, de játékos tevékenységekhez is.
A program konkrét kiadványokra, eszközökre épül, a fejlesztő számára meghatározott feladatokat javasol feldolgozásra.
A foglalkozásokon a meglévő ismeretek felelevenítése, megerősítése: a matematikai alapjártasságok (magabiztos számfogalom kialakítása 10-es számkörben), az írás, az olvasás, és a gondolkodáshoz szükséges képességek fejlesztésére történik.
Az ismeretbővítés során: műveletvégzés 10-es számkörben, ismerkedés a hangzók-betűk kapcsolatával, a finommotorika-, a figyelem-, a memória fejlesztésével foglalkozunk.
Az előző területek elmélyítése során: képessé válik a gyermek az önálló feladatmegoldásokra, azok értelmezésére, a hangzók felismerésre, a vonalkövetésre, a kitartó figyelem megvalósítására, és még számos más képességre.
A tematika kiemelt területei az iskolaérettség kritériumait teljes egészében lefedik. Az ezekhez szükséges képességeket egymásra építve fejlesztjük (intellektuális- és kognitív képességek, grafomotoros képesség, matematikai gondolkodás, monotónia- és kudarctűrés, szocializációs képességek).
Összegezve:
Az iskola-előkészítő program céljai:
- Ismeretbővítés, fogalompontosítás, memória -és figyelemfejlesztés, fantázia fejlesztése, logikai képességek fejlesztése
- Magabiztos számfogalom kialakítása a 10-es számkörben, ismerkedés a műveletvégzéssel, matematikai alapfogalmak, mennyiségek rögzítése
- Tájékozódás síkban és térben, önálló feladatmegoldás elérése
- Olvasásmotíváció, betű-hangzó kapcsolata (nem célunk az olvasástanítás)
- Kudarc- és monotóniatűrés fejlesztése
- Kitartó figyelem elérése (15-30 perces figyelemtartás pihenő nélkül)
A foglalkozás időtartama: 45 perc
A csoportok létszáma: 4-6 fő